.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مسأله اصلی مازندران این است

مجتبی زارعی* طی یادداشتی در سایت اصولگرا نوشت:
یکم : پیشاپیش بر خود فرض می دانم از زحمات مجاهدان حقیقی عرصة کار وتلاش وعمران و آبادانی استان بعنوان یک برادر کوچک طی سال گذشته سپاسگزاری کرده و توفیقات روز افزون فعالان دهة پیشرفت و عدالت را در سال جهاد اقتصادی مسئلت نمایم. نامگذاری این سال ها از سوی حضرت امام خامنه ای( مدظله العالی) خلف صالح بنیانگذار جمهوری اسلامی که خود از مؤلفه های پیشرفت کشور بوده است واجد تحلیل ها و تفسیرهای مهمی است که درجای خود بدان خواهیم پرداخت .

دوم : اما این روزها مردمان در دید وبازدید ها و مسافرت های نوروزی بسر می برند. شمالی ها و مازندران ما خود باید در وسط میدان پیشرفت باشند ، چه اینکه منطقة ما از نقاط استراتژیک صنعت توریسم درکشور بحساب می آید، لذا این خود نشانه ای است برای ما چرا که ضرورت توسعة مازندران حتی در نوروز ایرانیان تعطیل بردار نیست. امری که کمتر در صدر برنامه ریزی ها قرار دارد.



لطفاً به برخی از اعداد نسبی وتقریبی زیر توجه کنید:

مازندران سالانه شاید پذیرای قریب به 15 تا 20 میلیون گردشگر داخلی وخارجی باشد ، امّا آنگونه که باید به بسترهای آن توجه نمی کنیم .

درحالی که مازندران باید قطب کشاورزی کشور باشد مع الاسف فقط 5% کشاورزی ایران را بخود اختصاص داده است یا با اینکه ما رتبة نخست را در برخی تولیدات زراعی وباغی به خود اختصاص دادیم امّا این محصولات فقط در 5 تا ده هزار هکتار از اراضی سطح کشت مان بعمل می آید! آیا شأن مازندران سرسبز و پر آب ما این است که دو سوم زمین های کشاورزی استان در طول سال بدون تدبیر رها و بی مصرف باشد؟! یا اکنون که با دستان پرقدرت ریاست محترم جمهوری آوارگی میان دو گانة صنعت واستقرار صنایع سنگین وکشاورزی از یک سو وطبیعت استان از دیگر سو رخت بربست از چه روی هنوز در چنبرة توجیهات دست و پا گیر برخی دستگاهها گرفتار هستیم؟ این در حالی است که پالایشگاهها ومعادن ذغال سنگ هریک بین 2 هزار تا پانزده هزار اشتغال مستقیم ومرتبط ایجاد می کند . با حرکتی جهاد گونه در حوزه ی اقتصادی می توان فاصله بین انتقال فراورده های معدنی ذغال سنگ به کارخانه های ذوب آهن را در مازندران از میان برداشت، یعنی همین کاری که دولت خدمتگزار مجوزآن را صادر کرده حرکت جهشی ومیانبری لازم است تا این کارهای مهم را به مقصود نزدیک ساخت.

براستی چند درصد گردشگران میهمان ما با تالاب های مازندران آشنایی دارند در حالیکه این تالاب ها در نسبتی مشابه با اراضی زراعی، چندین برابر بیشتر از آنها از ارزش اقتصادی برخوردار است، نباید بی جهت مسأله سازی کرد! ، مسأله امروز ما در استان این است که با حرکتی جهاد گونه در حوزه ی اقتصادی مازندران در بخش صنایع کشاورزی و باغی جهشی تاریخی بوقوع بپیوندد، برخی از کاستی ها در این بخش در حالی وجود دارد که حوزه ی کشاورزی و باغی ، وجود صنایعی گوناگون ومتنوع را تا عدد 500 رشته نشان می دهد . آیا وقت آن نرسیده است که با کمک دولت انقلابی، این صنایع را بصورت جهشی وارد این دیار کرد؟

فرماندار مرکز استان با کمک همکاران خود 20 کیلومتر از ساحل تحت اشغال دولتی ها را با دستور احمدی ن‍ژاد آزاد کرد، امّا هر چه فریاد می زند که آزاد سازی، همه ی آرزوهای رئیس جمهور بسیجی مان نبود و ساماندهی این مناطق آزاد شده اعتبار می خواهد تا همه ی ایرانیان طعم عدالت را بچشند، گویا این مسإله بزرگ امّا جدی گرفته نمی شود در حالی که با مطالعات طولانی مدت ایشان معلوم شد که فقط با 25 میلیارد می توان این 20 کیلومتر را برای آسایش ایرانی ها و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی استان به نقطه استراتژیک مرکز استان تبدیل کرد.

در حوزه ی فرهنگ هم همینطور! در حالی که هویت وتشخّص مازندران به دوهویت مستند و برخوردار از آثار فیزیکی مهم تاریخی علویان وصفویان قابل ارجاع و رصد شدن است امّا مردمان ایران کمتر با این هویت از حیث بصری وگردشگری در جغرافیای استان آشنایی دارند! به راستی آیا وقت جهش اقتصاد مازندران با طعم فرهنگ و تولید ثروت فرهنگی فرا نرسیده است؟! ضمن پوزش از فعالان وخدمتگزاران مازندارن امّا باید با شفافیت کامل گفت که اینها که گفتم قطره ای از دریاست که برای آن برنامه ویا سند جامعی وجود ندارد.

بگذار موضوع دیگری مطرح کنم و آن اینکه مازندران با سوابق درخشان خود در دفاع مقدس و بخصوص عبور از اروندرود و فتح شهر فاو می تواند حتّی بخشی از سیاحان و زائران جبهه های جنوب را به شمال سوق دهد! می گویید چگونه؟! می گویم کمی همّت و شجاعت می خواهد تا دست برو بچّه های سپاه و بسیج را بگیریم که گردشگران بتوانند از نزدیک عملیات غرورآفرین آبی-خاکی فتح فاو را در پارک موزه ی دفاع مقدس مازندران در کنار رود تجن ببینند، همان بروبچّه ها را و همان رزمندگان را! اگر مثل احمدی نژاد، شبانه روز کار کنیم شاهد این بازسازی تاریخی خواهیم بود یا بقول برادر خوبم سردار میرشکار می شود مردم را از تونل تاریخ در مازندران حرکت داد! گردشگرانه و متفکرانه! مگر ما از کره و ژاپن و روسها کمتریم که با جنگ هاشان چنین کردند؟

سوّم: اکنون زمان آن است که مطابق با اسناد بالادستی کشور و براساس دغدغه های رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی والگوی شجاع مدیریت اجرایی کشور یعنی دکتر احمدی نژاد برای همه ی حوزه ها و بخش های مازندران اوّلاً سند های جامع تدوین کرد وثانیاً با قدرت وشجاعت راههای جهشی ومیانبر آن را در سال جهاد اقتصادی اجرا کرد، نه اینکه در شروع سال مسیر دیگری را نشان داد؟! و بی پروایانه به تولید هیجان و احساسات مبادرت کرد؟!

چهارم: در آغاز سال نو از همه دست اندرکاران استان می خواهیم که با تأسی از فرمان تاریخی رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی، راههای حصول به پیشرفت و عدالت را در مازندران از طریق جهاد اقتصادی دنبال کنند و از فراخوان های غیر ضروری و انحرافی در افکار عمومی پرهیز نمایند. ما نیز برآنیم تا برای محقق شدن بسترهای جهاد اقتصادی در سال 90، از همین آغازین روزهای این سال خجسته، با جدیت، جهادی را برای محقق شدن مصوبات عمیق و راهگشای سفرهای سه گانه دولت خدمتگزار و تأکیدات رئیس جمهور محبوب و انقلابی بکار بندیم و در این راه از همه ی فعالان رسانه ای، تشکلها، مدیران اجرایی و ائمه جمعه و جماعات، نخبگان و اهالی فکر و اندیشه مدد می خواهیم که در روزهای آغازین سال نو راههای جهاد اقتصادی در استان را با یکدیگر به بحث و تبادل نظر بگذاریم. شاید برخی بخواهند از تریبون های موجود در استان حرف های رمانتیک و غیر واقعی دیگری بیان شود، پس همه باید به هوش باشیم تا مسیر را گم نکنیم و مورد سوء استفاده قرار نگیریم.



*عضو هیأت علمی دانشگاه و معاون اجتماعی و فرهنگی وزیر کار


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.096 seconds.